تاريخ : 4 / 8 / 1394برچسب:, | 7:33 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

 

پرونده بازار اجاره با آغاز فصل پاییز بسته می‌شود. بیشتر مستاجرانی که فرزند محصل دارند یا دانشجویانی که در شهرخود تحصیل نمی‌کنند، تلاش می‌کنند قبل ازآغاز سال تحصیلی جدید تکلیف مکان سکونت خود را روشن کنند. اما پاییز و زمستان فصل مطلوب آن دسته از مستاجرانی است که محدودیت زمانی برای انتخاب آپارتمان مورد نیازشان ندارند. به طور معمول نرخ اجاره بها در 6 ماهه دوم سال 10 تا 15 درصد کاهش پیدا می‌کند و آرامش بیشتری بر بازار اجاره حاکم است.

به گزارش مشرق، هرچند برخی از مشاوران املاک معتقدند در پاییز و زمستان به تناسب کاهش نرخ اجاره بها و کاهش مستاجران با کاهش فایل اجاره هم روبه‌رو هستیم. یک مشاوره املاک در محدوده غرب پایتخت درخصوص بازار پاییزی اجاره می‌گوید: به طور طبیعی و براساس یک سنت سالانه حجم معاملات کمی درپاییز کاهش پیدا کرد؛ زیرا در فرهنگ ما معمولا در دهه عزاداری شخصی به فکر خرید و فروش یا اجاره خانه نیست. اما بررسی میدانی فایل‌های اجاره نشان می‌دهد هنوز صاحبان املاک راضی به کاهش نرخ اجاره بهای واحدهای مسکونی خود نشده و بر اساس نرخ اجاره بهای تابستانی، واحدهای خود را نرخ‌گذاری کرده‌اند.


به طور مثال آپارتمانی ۷۳ متری، دو خوابه در محله سعادت‌آباد خیابان ایثارگران جنوبی به قیمت ۷۱ میلیون تومان برای رهن کامل سپرده شده و صاحب آپارتمانی ۶۱ متری در محله نارمک، میدان ۴۵ برای آپارتمانی نوسازخود، ۶۹ میلیون تومان رهن کامل در نظر گرفته است. همچنین در محله یوسف آباد آپارتمانی دو خوابه با متراژ ۷۰ متر، ۹۰ میلیون تومان رهن و ۱۰۰ هزار تومان اجاره سپرده شده است.

تعیین اجاره بهای پاییزی بر نرخ تابستانی+ جدول

 

 



تاريخ : 3 / 8 / 1394برچسب:, | 11:41 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

در حالی دولت به تازگی با افزایش وام مسکن به ۶۰ میلیون تومان موافقت کرده است که این وام هم کمکی به خانه دار شدن اغلب متقاضیان نمی‌کند و تاثیری در رونق بازار مسکن ندارد.

به گزارش مشرق، افزایش وام خرید مسکن از ۳۵ میلیون به ۶۰ میلیون تومان، از هفته گذشته در میان فعالان بازار مسکن به موضوع روز تبدیل شده و متقاضیان مسکن هم در حال حساب و کتاب برای چگونگی دریافت این وام و خرید خانه هستند. در واقع متقاضیان بازار مسکن با جستجو در آگهی‌های املاک به دنبال خانه‌ای هستند که با وام ۶۰ میلیون تومانی بتوان آن را خریداری کرد که البته به نظر می‌رسد با نرخ‌های کنونی بازار مسکن، انتخاب‌های آنها محدود باشد.

در حال حاضر، نرخ هر مترمربع آپارتمان نوساز در مناطق متوسط و رو به پایین شهر تهران از متری ۳ میلیون تومان شروع می‌شود و حتی تا حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هم پیش می‌رود؛ بنابراین برای خرید یک آپارتمان ۱۰۰ متری باید ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت شود که فقط برای ۶۰ میلیون تومان از این مبلغ می‌توان از وام مسکن استفاده کرد و مابقی باید از محل پس انداز خریداران تامین شود.

به همین دلیل خرید آپارتمان هایی با متراژ مناسب برای یک خانواده ۴ نفره در محلات متوسط رو به پایین کمی بعید به نظر می‌رسد اما شاید متقاضیانی که به دنبال خرید خانه‌های کوچک تری هستند، بتوانند آپارتمانی را خریداری کنند. بنابراین اگر خانواده ای یک واحد ۴۰ متری خریداری کند باید ۱۲۰ میلیون تومان بپردازد که در واقع نیمی از این مبلغ توسط وام مسکن پوشش داده می شود.

البته اگر این خانواده از قبل سپرده گذاری در بانک مسکن نداشته باشد باید سری به بازار فرابورس بزند و با خرید اوراق، وام ۶۰ میلیون تومانی را دریافت کند که در حال حاضر هم برای وام ۴۵ میلیون تومانی مسکن باید حدود ۷ میلیون تومان اوراق خرید شود و درواقع خریدار باید حدود ۷۰ میلیون تومان برای خرید این واحد ۴۰ متری در اختیار داشته باشد تا بتواند با استفاده از وام ۶۰ میلیون تومانی مسکن، یک واحد ۴۰ متری با قیمت هرمترمربع ۳ میلیون تومان در یکی از محلات رو به پایین شهر تهران را خریداری کند.

براساس این گزارش، تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که اغلب وام های مربوط به خرید مسکن، حدود ۸۰ درصد از قیمت تمام شده را پوشش می‌دهد در حالیکه این رقم در ایران در خوشبینانه ترین حالت برای واحدهای کوچک حدود ۵۰ درصد را پاسخگو است.

در این باره، مسئولان وزارت راه و شهرسازی معتقدند که وام ۶۰ میلیون تومانی در درازمدت بر بازار مسکن اثر گذار است و تاثیر کوتاه مدتی در رونق مسکن ندارد. علی چگنی در گفتگو با مهر گفته بود  این مصوبات در بلندمدت خوب است و به سمت هدف وزارت راه و شهرسازی که افزایش توان خریداران است، می رود اما در کوتاه مدت تاثیر چندانی ندارد.

نرخ برخی آپارتمان ها در شهر تهران

گزارش میدانی خبرنگار مهر نشان می‌دهد که در شاهین شمالی واحدی ۵۵ متری با عمر ۱۰ ساله، بازسازی کامل با پارکینگ و انباری ۲۲۵ میلیون تومان فروخته می‌شود و در اشرفی - ۲۲بهمن واحدی ۶۳ متری یکخوابه با عمر ۴ ساله با پارکینگ و انباری متری ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

در طرشت شمالی واحدی ۶۵ متری و نوساز با پارکینگ و انباری هرمترمربع ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته می شود و در قصرالدشت-بوستان سعدی آپارتمان ۶۷ متری و دوخوابه ۱۴۸ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

همچنین در ستارخان حبیب اله واحدی ۷۰ متری و دوخوابه با عمر یکساله ۳۴۵ میلیون تومان به فروش می رسد و در پونک - باغ فیض آپارتمان ۷۰ متری و نوساز ۳۰۱ میلیون تومان فروخته می‌شود. در شمس آباد واحدی ۷۵ متری و دوخوابه با عمر چندساله ۳۲۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده و در خیابان زمزم روبروی پارک ولایت واحدی ۷۱ متری با انباری و پارکینگن ۱۴۵ میلیون تومان فروخته می شود.

آپارتمانی ۷۷ متری و دوخوابه با پارکینگ و انباری و عمر ۲۲ ساله در ستارخانه خسرو شمالی متری ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می رسد و در اشرفی - باهنر واحدی ۴۰ متری و یکخوابه با عمر ۱۲ ساله، ۲۱۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

 

 



تاريخ : 17 / 2 / 1393برچسب:, | 10:2 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا
قيمت اوراق تسهيلات خريد مسكن در 45 روز اخير 48 درصد افزايش يافته و هزينه وام 45 ميليون توماني را براي خريداران مسكن به 8 ميليون و 200 هزار تومان رسانده است.

 به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل از  مشرق، بازار اوراق تسهیلات خرید مسکن در 45 روز گذشته از سال93، با پرداخت روزانه حداقل یک درصد سود به افرادی که «تنها ابزار دست متقاضیان مصرفی مسکن» را به محفل سفته‌بازی خود تبدیل کرده‌اند، صاحب رتبه اول پربازده‌‌ترین بازار اقتصادی شد.

در حال‌حاضر، ارزش اقتصادی وام 45 میلیون تومانی خرید مسکن که توسط بانک‌مسکن از طریق فرابورس (محل خرید و فروش اوراق این نوع تسهیلات) عرضه می‌شود، به‌دلیل افزایش 48 درصدی قیمت اوراق، کاملا از بین رفته است طوری که کارشناسان بازار ملک توصیه می‌کنند: متقاضیان خرید مسکن فعلا از رفتن به بازار فرابورس و تشکیل صف تقاضا برای دریافت وام خودداری کنند تا قیمت اوراق به حالت عادی خود برگردد.

وام خرید مسکن تا یک ماه پیش، به خاطر ناکافی بودن قدرتش، ناکارآمد توصیف می‌شد و الان به‌واسطه قیمتی که برای فروشش از سوی دارندگان اوراق تعیین شده، عملا از دسترس تقاضا خارج شده است.

روز گذشته هزینه خرید اوراق 45 میلیون تومانی تسهیلات خرید مسکن به 8 میلیون و 200 هزار تومان رسید به این معنی که خریداران مسکن بعداز صرف یکسری هزینه‌های جانبی، در نهایت به حدود 36 میلیون تومان وام می‌رسند که با قیمت‌های امروز آپارتمان در تهران، حداکثر 9 مترمربع از یک واحد مسکونی معمولی را می‌توانند خرید کنند!

این در حالی است که دولت انتظار دارد با کمک تسهیلات خرید مسکن، حداقل 50درصد قدرت خریداران را تامین کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، در یک ماه و نیم گذشته از سال جاری، بازار فرابورس به محل اصلی سفته‌بازی‌های سیال تبدیل شده است. قیمت اوراق وام خرید مسکن در شرایطی تا 50درصد افزایش پیدا کرده که در 45 روز اخیر، معاملات مسکن در رکود بوده و هنوز یخ معاملات مسکن آب نشده است.

افرادی که در این مدت ناامید از سرمایه‌گذاری در بازارهای بورس، مسکن، ارز و طلا شده بودند، با هجوم به محل خرید و فروش امتیاز وام خرید مسکن، اقدام به خرید حجم بالایی اوراق کرده‌اند و هم‌اکنون با انصراف از فروش و عرضه این اوراق، باعث طولانی‌شدن صف تقاضای اوراق و در نتیجه تورم 48درصدی در این بازار در 45 روز شده‌اند.

قیمت هر فقره اوراق 500 هزار تومانی تسهیلات خرید مسکن از 62 هزار تومان در پایان اسفند92 هم‌اکنون به بالای 92 هزار تومان رسیده است. برای دریافت 45میلیون تومان وام خرید مسکن، باید بسته 90‌تایی این اوراق را تهیه کرد.

تورم 48درصدی در بازار خرید و فروش وام مسکن طی روزهای گذشته از سال93 نشان می‌دهد: این بازار در مقایسه با چهار بازار موازی، با فاصله زیادی، حائز رتبه اول بیشترین بازدهی سرمایه‌گذاری شده است.

نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری در بازارهای ارز و سکه در 45روز گذشته از سال93 –نرخ رشد قیمت در نیمه اردیبهشت نسبت به ابتدای فروردین- به ترتیب 8  درصدو 3 درصد بوده است. همچنین نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری در بازار مسکن نیز در این مدت حداکثر 2 تا 3درصد برآورد می‌شود. در بازار بورس نیز شاخص سهام طی این مدت هیچ رشد مثبتی نداشته و حتی ارزش سهام در حال‌حاضر نسبت به ابتدای سال چندصدم درصدی منفی نشان می‌دهد.

به این ترتیب در شرایطی که در چهار بازار مهم اقتصادی کشور، در 45 روز اخیر، سود سرمایه‌گذاری‌ها زیر 10درصد بوده، سفته‌بازی با وام خرید مسکن، حدود 48 درصد سود نصیب دلالان کرده است.

هم‌اکنون در پی انتقال تورم از بازار مسکن به بازار وام خرید مسکن، برخی کارشناسان اقتصادی از دولت خواسته‌اند، نسبت به اعمال کنترل‌ و نظارت بر روند پرداخت تسهیلات خرید مسکن اقدام کند و در صورت امکان، بساط معامله امتیاز وام خرید مسکن را محدود کند.

البته روز گذشته اعلام شد: سقف خرید اوراق، در حد یک بسته 90 تایی تعیین شده تا فقط متقاضیان مصرفی، بتوانند از آن استفاده کنند.

قیمت اوراق مسکن در حالی به 92 هزار تومان –هر فقره- رسیده که کارشناسان نرخ واقعی و منطقی آن را بین 60 تا 70 هزار تومان عنوان می‌کنند.

 

 



تاريخ : 2 / 9 / 1392برچسب:قیمت,مسکن,تهران,عقاب نیوز, | 8:54 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

تعداد زیادی از آپارتمان‌ها به دلیل پول لازم بودن مالکان با قیمت‌هایی پایین تر از عرف کنونی بازار به فروش می‌رسند و فروشندگان تنها به دنبال دریافت پول نقد حتی به پایین‌ترین قیمت هستند.
به گزارش  پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل  از مهر، گشتی در بازار مسکن نشان می‌دهد که اغلب فروشندگان آپارتمان، قیمت‌ها را حتی از عرف منطقه هم پایین تر آورده اند و تنها به دنبال خریدار هستند، در غیراین صورت اگر فروشنده ای با قیمت‌های بالاتر قصد فروش داشته باشد، مشتری برای آن پیدا نمی‌شود.

براین اساس قیمت آپارتمان‌های نوساز در برخی از مناطق شمال تهران تا بیش از 3 میلیون تومان در هرمتر مربع پایین آمده و در مناطق مرکزی و جنوبی تهران تا بیش از یک میلیون تومان کاهش داشته است اما بازهم رکود بازار موجب شده که خریدار چندانی برای این واحدها وجود نداشته باشد.

به همین جهت، بساز بفروش‌ها که نیاز مبرمی به بازگشت سرمایه خود دارند، حتی حاضرند پایین تر از عرف بازار و با قیمت‌های بسیار کمتری آپارتمان‌های خود را به فروش برسانند، البته به شرط اینکه خریدار پول نقد داشته باشد.

در واقع بازار مسکن مناسب خریداران واقعی است که پول کافی و نقد برای خرید دارند، زیرا به دلیل کاهش سود حاشیه ای در این بازار، دلالان و بسازبفروش‌ها وارد نمی‌شوند، بنابراین خریداران واقعی می‌توانند با نرخ‌های بهتری به دنبال مسکن مناسب باشند.

یکی از فروشندگان آپارتمان‌های نوساز در این باره، گفت: از چند ماه پیش چند دستگاه آپارتمان را برای فروش به بنگاه سپرده بودم اما خریداری پیدا نشد به ناچار قیمت‌ها را حدود 700 هزار تومان در هرمترمربع پایین آوردم تا بتوانم واحدها را بفروشم.

وی افزود: البته به دنبال مشتری هستم که پول نقد داشته باشد اما وضعیت بازار طوری است که چنین مشتری کم پیدا می‌شود، بنابراین با هر شرایطی مجبور به فروش هستم.

قیمت برخی از آپارتمان‌ها در تهران

براساس گزارش میدانی خبرنگار مهر، آپارتمانی 62 متری و دو خوابه در مسعودیه با پارکینگ و انباری 145 میلیون تومان به فروش می‌رسد و در افسریه خیابان هشتم، واحدی 65 متری و نوساز با پارکینگ 195 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

در جنت آباد مخبری هم واحدی 65 متری و دوخوابه با پارکینگ و انباری و عمر 10 ساله 255 میلیون تومان به فروش می‌رسد و واحدی دیگری با همین متراژ در جلفا 325 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

در جیحون تیموری آپارتمانی 64 متری و یکخوابه با پارکینگ و انباری و عمر 12 ساله متری 2 میلیون و 200 هزار تومان فروخته می‌شود و در زمزم خیابان جهاد واحدی 65 متری و نوساز با پارکینگ متری 2 میلیون و 300 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

در عباس آباد سهروردی شمالی هم واحدی 60 متری با عمر 9 ساله و پارکینگ و انباری 324 میلیون تومان به فروش می‌رسد و در مهرآباد جنوبی واحدی 56 متری با عمر 6 ساله با شرایط 15 میلیون تومان وام، 25 میلیون تومان رهن و متری 2 میلیون و 250 هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

همچنین در تهران نو ایستگاه پل هم واحدی 64 متری و یکخوابه با پارکینگ 167 میلیون تومان به فروش می‌رسد و در فردوس غرب آپارتمان 62 متری و دوخوابه ، نوساز با پارکینگ و انباری 315 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.



تاريخ : 27 / 7 / 1392برچسب:, | 10:5 قبل از ظهر | نویسنده : محمدرضا

پایگاه خبری عقاب نیوز :

به گزارش پایگاه خبری عقاب نیوز به نقل ازتسنیم: در حالی سرنوشت پروژه‌های طرح مسکن مهر پردیس به دلیل نبود زیرساخت‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که امتیاز مسکن‌مهر این شهر تا ۴۰میلیون‌تومان نیز خریدوفروش می‌شود. محسن نریمان 23شهریور امسال در مراسم معارفه خود به‌عنوان مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید مهم‌ترین مساله فرارویش را تکمیل 400هزار مسکن در شهرهای جدید اعلام کرد و گفت: «فعلا عمده توانمان را باید صرف مطالبات مردم درخصوص تحویل واحدهای مسکن مهر کنیم.» این در حالی است که در یک‌ماه و چند روز اخیر اتفاق امیدوارکننده‌ای حداقل برای شهرهای جدید اطراف تهران روی نداده است. در شهرهای اطراف پایتخت حدود 240هزار واحد مسکن‌مهر در دست ساخت است که حدود 40هزار واحد آن به متقاضیان تحویل شده و 200هزار واحد نیمه‌تمام دیگر در مراحل مختلف ساخت قرار دارند. به‌عنوان نمونه شهر پرند حدود 20هزار واحد مسکونی تکمیل‌شده دارد که به دلیل نبود امکاناتی نظیر آب، برق، گاز و شبکه فاضلاب قابل واگذاری به متقاضیان نیست. در شهر پردیس وضعیت بغرنج‌تر است؛ هم‌اکنون به‌دلیل آنچه طلب پیمانکاران اعلام می‌شود، ساخت‌وساز مسکن‌مهر این شهر در بسیاری از پروژه‌ها متوقف شده است. در حال حاضر حدود
80 هزار واحد مسکن مهر در فازهای 3، 5، 8، 9 و 11 شهر پردیس در حال ساخت است که البته تعداد کمی حدود دوهزارواحد (2/5 درصد) تکمیل شده و با امکانات زیربنایی و روبنایی در حال واگذاری به متقاضیان است. عدم ارایه برنامه مشخص از سوی وزیر راه و شهرسازی برای بخش مسکن باعث شده تا مردم برای تامین سرپناه روانه شهرهای جدید اطراف به‌خصوص شهر پردیس شوند. هم‌اکنون با وجود نیمه‌تمام‌بودن حدود 78هزار واحد مسکن‌مهر پردیس، خریدوفروش امتیاز این واحدها از رونق بسیاری برخوردار است. این‌روزها خریدوفروش مسکن‌مهر به همراه دادوستد امتیاز این واحدها آنچنان رونق گرفته که در فاز 11 هر امتیاز مسکن‌مهر تا 40میلیون‌تومان خریدوفروش می‌شود. البته این رقم مربوط به افرادی است که به‌طور مستقیم اقدام به خرید امتیاز می‌کنند و با فروشنده (متقاضی مسکن‌مهر) وارد مذاکره می‌شوند. چنانچه از کانال بنگاه‌های املاک این خرید انجام شود ارقام حدود 20درصدی افزایش خواهد یافت. در سایر فازهای مسکن‌مهر پردیس علاوه بر خریدوفروش امتیاز، واحدهای مسکونی نیز به‌صورت قولنامه‌ای دادوستد می‌شود. در این فازها که واحدهای آماده وجود دارد (بدون امکانات زیربنایی همچون آب، برق، گاز و شبکه فاضلاب) قیمت هر مترمربع بین دو تا 2/5 میلیون‌تومان در نوسان است. به‌طور کلی امتیاز واحدهای نیمه‌تمام مسکن‌مهر پردیس بین 30 تا 60میلیون‌تومان بسته به فاز آن خریدوفروش می‌شود. با وجود آنکه مسوولان وزارت راه و شهرسازی، مسکن‌مهر را طرحی شکست‌خورده می‌نامند، اما تقاضا برای واحدهای این طرح همچنان در حال افزایش است که این اشتیاق را می‌توان از بازار گرم خریدوفروش واحدهای مسکن‌مهر و امتیاز آنها در شهرهای پردیس و پرند به‌خوبی احساس کرد.



صفحه قبل 1 صفحه بعد